Copyright © my world,my story
Design by Dzignine
Monday 22 October 2012

my laptop and design services



actually dah lama aku buat bisnes baiki laptop, printing dan design2 ni. cuma sejak printer aku rosak, aku cuma buat servis baiki laptop dan design sahaja.

baiki laptop disini bukan yang berkaitan dengan hardware,cuma yang berkaitan dengan masalah software,virus, format dan driver sahaja. alhamdulillah rezeki aku ada je tiap2 bulan, tetapi kkdg tu terpaksa tolak sbb samada bz ataupun sbb ianya masalah hardware. masalah laptop yang paling bese aku jumpa adalah virus dan laptop selalu shutdown sendiri.

FYI, masalah virus ni kalau kita rajin scan pendrive sebelum guna dan guna antivirus yang baik macam MICROSOFT SECURITY ESSENTIAL, insyaALLAH risiko nak kena serangan virus rendah. rekod paling banyak virus yang aku scan dalam satu laptop adalah 346!!! dahla scan guna antivirus KASPERSKY, so asyik berbunyila alert yang macam B*** tu.huhuhu.

untuk masalah laptop selalu cepat panas dan ter-shutdown sendiri, ianya boleh dielakkan dengan penggunaan COOLER pada awal2 beli atau guna laptop. bukan bila dah sakit laptop tu, baru nak beli.dah xder guna.huhuhu. korang bayangkan dalam bilik yang tingkap ada satu je, dan dalam bilik tu macam2 benda ada, tak ke panas bilik 2? so itula keadaannya dalam laptop korang. jadi bila dah selalu panas dan xpakai COOLER lak tu, jadi bahan2 dalam laptop tu akan mudah cair bila dah lama sangat terdedah pada suhu yng tinggi.

lagi satu, tolongla beli COOLER yang mahal skit. bukan apa, dalam kes ni, COOLER yang mahal contohnya brand COOLER MASTER, sistem pengudaraan yang bagus,siap ada passive cooling lagi. ala,mahal skit je,dalam rm60. kalu rosak motherboard, mahu2 dalam rm700 korang kena baiki. jadi, buatla pilihan dengan bijak ya =)

0 comments:

Post a Comment